Monday, October 18, 2010

Kanazawa Castle

Seterusnya kami ke Kanazawa Castle bersebelahan dengan Kenrokuen Garden.
Masuk ke kawasan istana adalah percuma, tapi kalau nak masuk dalam istana kene bayar jugak. Tapi kami tak masuk penat sangat dah berjalan. Kawasan istana ni pun tersangat la luas tak larat jugak nak jalan semua.
Waktu ni kami datang castle ni sedang dibaik pulih. Tapi masih boleh melawat seluruh kawasan sekitar.
Istana yang dah berusia lebih 400 tahun. Masih dijaga dengan rapi.
Dihadapan pintu masuk istana, nak masuk dalam ni kene bayar.
Di bahagian tepi dan luar istana, semua istana di Jepun zaman dulu kala dikelilingi parit yang digali hingga menjadi seperti tasik sebagai benteng pertahanan.
Pintu masuk utama. Ciri2 bangunan istana ni memang sangat menarik. Orang zaman dulu kala dah pandai mereka bentuk2 keselamatan bagi bangunan yang didirikan. Memang menarik jika anda peminat sejarah. Boleh kaji dan belajar dari apa yang ditinggalkan. Masa tak mengizinkan untuk kami lama2 berada dalam ni. Kalau datang dengan anak2 yang ramai memang dapat tengok2 je la, nak kaji betul2 memang tak dapatlah. hehe.. Tapi apapun memang seronok dan teruja dapat tengok sejarah dan berjalan di negara orang. Lebih2 lagi dapat menambahkan ilmu pengetahuan, orang kata jauh perjalanan luas pemandangan. tak gitu! hihi..

2 comments:

my balqis said...

kak as, byk gak tempat best2 kat kanazawa ni, sekali dtg tempat kitowang xmenarik langsung, ade tasik akagi je, adoila huhu

Asmara said...

Ayu, eh best la jugak kat gunma tu. byk lagi tempat best2. x sempat nak pegi je kan. sampai ke tak ke yonezawa ni ayu? hehe..