Thursday, April 26, 2012

Nasi Dagang

Minggu ni makanan saja ye. ;) Kali kedua saya buat nasi dagang ni. Pertama kali buat pada tahun 2009. Lama sungguh tu baru buat semula, kali ni saya cuba resepi dari kak Ida sebelum tu ada tengok2 jugak resepi dari kak Asma. Ikan takde saya ganti dengan ayam. Ayam tu saya guna rempah gulai dan rempah masak cap bunga ros dan ikut resepi belakang paket tu. Saya ikut kak Ida campur 3 jenis beras, Resepi cnp dari blog kak Ida di dapur. Terima kasih kak Ida atas perkongsian resepinya. ;D

Sumber: Ida di Dapur
Untuk melengkapkan menu nasi dagang ni,perlu ada:
  1. Nasi dagang
  2. Gulai ikan versi kuning/versi merah...ikan tongkol adalah ikan yang paling sesuai ATAU Gulai ayam / daging
  3. Acar mentah
  4. Sambal cuka cili 
  5. Telur rebus 
NASI DAGANG versi tanak(campur tiga jenis beras )
Bahan-bahan:
  • 1 cawan beras pulut
  • 2 cawan beras basmathi
  • 3 cawan beras jepun
  • 1 1/2  cawan santan peka (kalau nk lebih lemak, boleh lebihkan santan dan kurangkan sukatan air) 
  • 4 1/4 cawan air
  • 4 ulas bawang putih*
  • 1 1/2  inci halia*
  • 1/4 labu bawang besar*
  • 3 sk garam atau secukupnya
  • 1 1/2 sk halba
  • 1 sb gula
  • 1/2 helai daun pandan...disimpul 
Cara-cara:
  • Campuran beras direndam dahulu 1-2 jam atau tak rendam pun tak per
  • Toskan beras setelah direndam
  • Hiris halus2 bahan yg bertanda *
  • Masukkan beras ke dlm ke dlm rice cooker, gaul dgn bahan hiris dan halba
  • Masukkan santan, air, garam dan gula serta daun pandan.....kacau sebati
  • Masak nasi seperti biasa

13 comments:

ieda said...

guna apa sahaja utk alternative bila x ada .. janji sedap kan ! ;)

sabar dubai said...

salam kak as... xpe n3 makanan pon menggoda....mati2 igt ikan tadi...rupenyee ayam yer..tp still nmpk berselere jgk..oo akak pon ade rempah cap ros..rempah dr ganu kan...ganu kalo nasi dagang wajib pki rempah tuhh

Qasey Honey said...

sedapnye tgk nasi dagang tu...mmg tgh lapor ni lum mkn tghr lg...bg la spinggan yer...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Wah sedap pula akak tengok nasi dagang As.. kebetulan puasa lah pulak.. lagi menggoda ^__^

Hantar sepinggan rumah akak, buat buka puasa petang nanti :)))

fazian.batrisyia said...

semua apa yg awk masak tu nampak sedap & menyelerakan. Nasi daun purut tu pun mesti sedap & wangi...bila rajin nanti nak cubalah

SURIA AMANDA said...

dah berubah jadi blog masakan plak...hehehe..thanks for sharing...

rostina76 said...

Senang ye As resepi jenis tanak ni, tapi kros kalau teringin nak makan nasi dagang sure nak kukus & arung santan gak... blh gak ni d pertimbang cara tanak. hehe!!!jimat masa ye

FnF Simple Life said...

menu pt.timur hari ni...sedap tu... teringin sudaa...

Papa Mifz said...

rajin betul memasak yer...

KakAsma said...

Masa tengok satu resipi tukan akak mmg tengok ada bubuh telur..ada sambal juga yer..
nanti kalau dapt rempah cap bunga ros,akak nak try buat lagi..nak buat yang cam nie pulak..

kalau guna beras jepun lagi laa sedapkan..beras dah macam pulut,akak suka tul..tapi kat msia ada ker beras tu yek!!kalau buat mesti wangi ajer..

ijayuji said...

Salam kak! jalan2 nak beskal jer ari ni :D tu yg lambat sampai huhu.. baru balik sekolah, tensi makcik sbb traffic jam huhu... nasi dagang sedappppppppppp! suke betul mkn nasi ada dia punyer ulam2 tuu :D

kasihredha said...

jauhnya nasi dagang merantau...sampai ke jepun dah.
sedapppp

Nuwairani Ismail said...

nak buat jugak! minggu depan mcm kene buat je ni...hadoi! terliur!