Thursday, March 7, 2013

Apa yang dirindui di Jepun..

Kouhai : Senpai, bila dah balik Malaysia nanti, apa yg paling dirindui senpai tentang Jepun? 

Senpai : Semestinya sushi, udon, sakura, salji, momiji, kawan2 Jepun, shinkansen, internet laju dan semua yang  takde kat Malaysia. Itu yang aku nak rindu. tapi sebenarnya bukan itu, yang pasti, aku lebih rindukan suasana Islam di Jepun. 

Kouhai : Tapi Jepun bukan negara Islam pun? peliknya. kenapa ye?

Senpai : Sebab Islam itu bukan setakat di masjid, sejadah, zikir dan puasa sahaja. Bukan ke Islam itu ada dalam setiap urusan kehidupan. Bekerja itu ada Islam, urusan sesama manusia itu ada Islam, hubungan dengan alam itu ada Islam. Itu yang banyaknya ada kat Jepun.

kouhai : ooo....

---------------
*nota kaki
kouhai = junior
senpai = senior


Petikan daripada IPIJ (Ikatan Persaudaraan Islam Jepun) Teknologi. Sangat2 betul! yang pernah duduk Jepun dan balik Malaysia pasti terasa sangat perubahan itu. ;)

16 comments:

sabar dubai said...

Setuju sgt..da sethn lbh tglkn japan mmg rindu even duk tnh arab skg xrasa pon seme tuh kak as...dgn arabnye yg sombong adoiii

Ummiarissa Mahdi said...

dah mulai rindu merindu ye...hehehe

iZyaN IrYani mOhd yAZid said...

that is right..walaupun hanya 3 bulan duduk kat sana, tapi sangat merasai perbezaan dan perubahan itu..sepertinya mahu kembali ke sana..

Kakizan Omar said...

Memang betulkan.. kadang2 kita tengok.. non muslim lagi banyak amalkan perkara yang sepatutnya diamalkan leh muslim.. sedis.. tapi itulah hakikatnya :(

Fazlinil Irma said...

wpun sy x pernah duduk jepun.. tp sy dpt rasakan.. org jepun wpun tidak muslim.. cara hidup mereka seperti muslim.. apatah lg yg memang muslim.. kita akan rasa lebih senang nalk praktikkan cara hidup muslim di sana..

ruh islam tu ada di mana2.. :)

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

We miss u kaka
Hugs ketat2

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Rinduan pasti ada As... tempat jatuh lagi dikenang ini kan pula tempat memberi kenagan kan :D

Betul tu As dalam negara bukan muslim mengamalkan cara hidup muslim...

Daddy Ziyyad said...

Itulah apa yg kita akan rasa kalau tinggal di negara maju. Moral mereka tinggi walaupun mereka non Muslim. Mereka praktiskan moral, yakni apa yg Islam dah lama tuntut---kebersihan, bertoleransi, hormati org tua, berhemah di jalanraya, tidak rasuah, dan macam macam lagi.

Saya mmg lebih rasakan pengalaman saya duduk di Australia dulu pun, macam itu...

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum...tempat jatuh lagikan dikenang inikan pula tempat bermain...Pasti selalu dilipatan memori kannnnn

Amie said...

Terharunya saya baca.....

Nieda ramly said...

tmpt jatuh lagikan dikenang , inikan pula tmpt yg membuat jasa.

Nuwairani Ismail said...

Bab yang tak boleh nak lawan dengan orang jepun adalah KEBERSIHAN. mereka menjaga kebersihan lebih dari orang2 islam di mesia...

Ziah said...

Salam perkenalan ;)

Saya pula baru nak memulakan hidup di jepun ni.
Ada beberapa soalan nak tanya, tentang tadika anak.
Boleh bagi email add x? Ni email saya; ziah_rai@yahoo.com

Ziah said...

Salam perkenalan;)

Saya pula baru nak memulakan hidup di jepun;)
Nak tanya sket, ada terbaca kat blog ni dpt pengurangan utk bayaran tadika. Macam mana nak buat tu ye?

my email: ziah_rai@yahoo.com

Tq;)

sitiezahim said...

teringat kata2 seorang kawan se msia di edinburgh dulu. orang2 non muslim di negara2 europe or jepun ni akhlak bagus, cuma bukan islam. kebanyakan derang jujur, baik dan rasa selamat di negara derang..mmg ada betulnya..huhuhu

HasnulYakin Mohammed said...

Saya rindu segala-galanya tentang Jepun! :)