Thursday, August 23, 2012

Tart Buah Nenas

Alhamdulillah ada jugak kuih raya tahun ni. Buat sehari sebelum raya. Sempat buat 3 jenis sekaligus buat dalam masa sehari. :D Teringin pulak nak mencuba buat tart, saya tak pernah buat kuih tart. Dulu2 ada kot masa kecik tolong mak tapi rasanya mak buat tart bunga guna acuan tart bunga yang bulat. cuma letak inti kat tengah2 dia. Ingat nak buat tart gulung tu, tapi dalam mimpi je kot sebab takde acuan tart gulung tu. hehe.. akhirnya dapat idea dari kak Ida buat tart bentuk buah nenas ni. jadilah untuk makan sendiri2. Resepi ni pun tak boleh guna resepi tart gulung yang guna tepung kastad dan tepung jagung sebab dia rapuh nanti tak boleh digunting.
Saya suka tart gulung tu bila makan terus cair dalam mulut. :D tapi yang ni pun sedap jugak. Saya buat inti sendiri guna nenas dalam tin je, toskan nenas, blend dan masak dgn 3 sudu gula hingga kering. Terima kasih tuan punya resepi. :D

Tart Nenas
Sumber: Kak Anim & Ida di dapur
Bahan2 pastri 
  • 4 oz butter- 115 gram 
  • 4oz minyak sapi- 115 gram 
  • 1 biji telur gred B 
  • 1 lb tepung gandum-400g 
  • sedikit garam 
  • air sejuk sedikit
cara
  • Pecahkan telur di dalam bekas adunan,
  • Masukkan butter dan minyak sapi
  • Gaul hingga sebati dengan hanya menggunakan whisk
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit.
  • Akak tidak menggunakan air sejuk tapi setelah adunan menjadi doh letakkan sebentar di dalam peti ais.
  • Guna acuan seperti gambar di bawah.
  • Tekan adunan dan bentukkan tart mengikut kesesuaian anda.( boleh rujuk SINI/blog Rai kalau nk tgk cara bentuk )
  • Jika letak inti yang banyak maka dapatlah tat yang tebal.
  • Sapu dulu dgn kuning telur atasnya sebelum dibakar.
  • Bakar pada suhu 170C-180C selama 20-25 min...

Percubaan tart berbentuk nenas yang pertama, sambil dibantu Batrisya tukang sapu kuning telur. ;)

4 comments:

Acik Erna said...

salam as..acik pun suka makan tart bentuk ni..selau acik beli tart bentuk ni..atau yang bentuk bakul tu.

Chekgu Azrine said...

rajinnya!!

✽ ⓔ ⓔ ⓘ ⓨ ⓢ ⓢ ✽ said...

wah.. cantiknya (^___^)

Ena's Palace said...

selamat hari raya as...
sedapnye...
sama la kite as...penggemar tart gulung..tiap thn tak pernah mis beli..WAJIB beli!!...nak wat sendri tu nanti2 ler..hahahaha