Wednesday, May 23, 2012

National Diet Building, Tokyo Japan

Lawatan ke Parlimen Jepun dan kediaman Perdana Menteri Jepun. Dari Shibuya Station menaiki Metro line kami turun di Gijidomae untuk ke National Diet Building atau Parlimen Jepun ni. Tapi tak bernasib baik pulak haritu sebab ianya dibuka pada hari Isnin hingga Jumaat saja. Kami datang pada hari Ahad pulak. huhu.. penat jalan tapi tak dapat masuk, bergambar dari luar je la. Ramai jugak nampak tourist datang ke sini. Masuk adalah percuma tetapi perlu mendaftar di kaunter reception dan akan diiringi oleh office guard untuk dibawa melawat dalam bangunan.
Bergambar di hadapan kediaman Perdana Menteri Jepun, tak nampak sangat, ambil gambar dari jauh. Waktu ni pulak ramai anggota polis bertugas, maybe PM nak keluar kot.
Kami masuk ke taman(North Garden, Western style) di hadapan parlimen ni untuk berehat seketika. Taman ni memang sangat cantik dengan bunga, ada 2 jenis taman satu lagi South Garden, Japanese Style , tapi tak sempat nak menjelajah ke seluruh taman sebab nak pergi tempat lain. Gambar pun tak ambil banyak.  Dalam ni juga terdapat Parlimen Muzium dan masuk adalah percuma. InsyaAllah kalau ada rezeki boleh la datang lagi melawat dalam pulak. ;)

9 comments:

Hanis MY said...

comelnya baju batrisya... bestnya boleh sampai situ syg pulak tak boleh masuk huhu... takpelah at least boleh tgk dari luar...

kasihredha said...

Ahad tutup ye...takpe2 bergambar kat luar pun comey gak

Nuwairani said...

yang menariknya tentang jepun ni ada banyak taman yang cantik2 dan bersih. nak solat atas padang pun tak ragu2 ada ludah orang ke, najis anjing ke apa. kalau akak balik mesia mungkin tak merasa dah nak jumpa taman2 yang cantik mcm ni kot.

Asmara said...

@Hanis, gugurl sorang la katakan. ;D. tu la rugi plak, sbb byk tmpt nak pergi tutup time cuti, x perasan lak yg ni pun tutup. huhu..

@Nuwairani, betul tu, yg penting ada alas. InsyaAllah byk tempat bersih boleh beribadah kat jepun ni. :)

Unknown said...

dah memang panas betul kat sana tu yer As...kat sini minggu ni baru nak merasa panas.samalah mcm sini kalau hari sabtu ahad pun sama semua tutup.

Asmara said...

@K nieza, Tokyo mmg panas mcm summer dah. tapi bila balik tmpat kami, rasa mcm winter kat tokyo kot. hehe.. hari ni pun sejuk lg, suhu tmpt kami masih bawah 20C siang dan bawah 10C waktu mlm. tmpt saya ni bulan 7-8 baru betul2 panas. best betul cuaca kat sini. ;D

ADEEYA said...

Mana Haziq? hehe

Asmara said...

@Adeeya, Haziq mcm biasa suka hilang. tak suka bergambar. hehe..

Unknown said...

Best nya ! bila lah nak dapat ke sana ni. phewwww cecomel nye anak akak.