Thursday, April 12, 2012

Hadiah Berus Pinggan

Hadiah dari pejabat pos sebab salah bagi resit. :D Saya kagum dengan cara kerja orang Jepun ni. Cuma tersalah bagi resit je pun, tapi dia call mintak maaf banyak kali, siap datang rumah pulangkan balik resit asal. Kami tak kisah pun sebab beli setem, takde la nak claim apa2 kan. hehe.. tapi orang pejabat pos datang sekali diberinya berus pinggan ni. Walau pun cuma berus pinggan tapi saya terharu dan kagum dengan semangat kerja sungguh2 dan mengakui kesilapan dengan cepat. Sampai hantar balik kat rumah tu yang tak tahan. hihi..

Sebelum ni pun ada orang city council datang jumpa husband cuma tanya sesuatu yang bukanlah kaitan dengan husband, tapi sebab husband sanggup luangkan masa melayan pertanyaan sikit je, diorang bagi hadiah sekotak biskut coklat. huhu.. tapi sayangnya biskut tak boleh makan la pulak, saya bagi kat kat kawan Jepun. Memang kami senang sangat berurusan dengan customer service di Jepun ni. Tak ada karenah birokrasi atau memandang pangkat dan darjat, semua urusan dapat diselesaikan dengan mudah dan sistematik. Alhamdulillah selama kami di sini tak pernah ada masalah bila berurusan dengan orang Jepun ni. InsyaAllah.. moga urusan2 yang akan datang pun kami dapat selesaikan dengan mudah. ;)

32 comments:

Hanis MY said...

i loike mmg org sini layan sama je pada semua org kan...alhamdulillah mesti rindu etika mcm ni bila balik nanti wuwuwu...

yatie chomeyl said...

bila la msia nak ada mentalitii gini gak kan kak as?

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

nihonjin ni sangat appreciated apa yg kiter buat khen....mmg kagum sgt

keli menari said...

diorang pandai jage hubungan ngan customer :) bestnye

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bagus ye orang Jepun As, betul lah kata ustaz, ada nilai Islam di bumi bukan Islam, kadang kala akhlak mereka lebih baik daripada orang Muslim sendiri...

SURIA AMANDA said...

bestnya..kalau salah resit dpt hadiah..huhu..kat mesia ni..salah resit dapat maki..betul kan?

γ‚·γƒ£γ‚€γƒž said...

nihon punya customer service mmg terbaik! selalu gila dpt brg free sampai mcm confuse ni untuk ape nih. haha. kain lap tu jgn ckp la kan, new year plg byk dpt hehe

FnF Simple Life said...

sikap mudah meminta maaf dan mengaku kesilapan yang ada pd nihonjin mmg patut kita contohi. Teringat kes toyota vs proton yang femes kat fb sikit masa dulu...

me suya said...

Kalau kat tmpt kita rasanya tak jumpa la hal macam ni sis...

KakAsma said...

orang malaysia kalau dapat laa buat cam org jepun buat tu mmg respect betul. ..lagi pun budaya gini tak diterap kat pekerja2 kat sektor awan dan swasta kat msia kan asmara,
mmg kagum dengan org jepun!!!teratur dan sangat disiplin

ijayuji said...

Salam kak as! ehehehe... kelaka kan tp benda tu lah sgt penting, nihon jin ajer rasanyer yg buat mcm tu, klau kat mesia? halal ajerr lah ehehe.. kalau kat sini tgk jugak tp lebih elok nak dibandingkan kat mesia ehehe..

LydSunshine said...

Berus pinggan pun okay la tu sebab dpt free. Mcm rasa bertuah kan? Memang contra betul kisah org kaunter yg kita ceritakan hari ni. Kebetulan saya pun cerita pasal PR petugas kaunter hari ni. Heheh. Nnt dapat la As bezakan yang mana intan yg mana kaca. Eceh.

nur easy said...

setuju sesangat... public service dia mmg tiptop kan

Wani said...

bagusnya orang jepun budi bahasa terlalu tinggi .. orang kita kat malaysia ni .. jarang2 la nak buat mcm ni .. jarang2 ke .. atau tak de langsung la kot hihi ..

Nieda said...

Sbb tu menteri depa sanggup lpas jawatan kalau objektif tak tercapai.

Rtp Farra Arisha said...

love to hear it. :) syukurlah klo begitu! apapun semoga sis and family selamat dan bahagia tinggal di negara orang. :)

sitiezahim said...

salam dr duisburg hehe..ok aje kalau klik kat profile asmara, leh je bukak blog ni hehe...

Nuwairani Ira said...

kdg2 kite pulak yg rasa serba salah. pernah jugak masa balik kg kat pengkalan chepa, org yg delivery piza tu tertinggal mushroom soup...terus dia hantar double lepas tu...tapi tak semua piza hut kat mesia mcm tu...

rostina76 said...

huhu!!!bagusnya depa ni. kalau kat sini, buat dek je....aritu dpt sms parcel dr msia smp & ready for collection...dlm sms bgt dr pkl 830-1130am, alih2 kros smp pkl 11am dorg blh ckp kami break pkl 1030 hari Sabtu, dtg ptg la. yg lg geram pegawai kastam ada je terconggok kat kaunter tu dok main sms....klau d fikirkan apa la salahnya tgk je la brg kita tu & verify (bukan susah mana pun, setakat nak check brg kena tax ke dak), lagipun sah2 salah dorg bg masa xbetul.....mmg harula!!!!hampeh

ieda said...

waa bagus nie dikk
teruja lak ;)

najmi^^ said...

:) camtu un boleh

Unaizah said...

Moga satu hari tahap servis provider di Malaysia jadi macam kat Jepun, Insya Allah.

rosmina samin said...

Mentality...:)

Cik TeN10 said...

Itulah antara satu sebab sy macam syg plak nak tinggalkan jepun nt..semuanya sistematik..servis mmg terbaiklah !! Kagum sgt

Teratak Hami said...

Org M'sia pun baik2 tau .. hehe. Cuma yg akak kesal sepanjang duk kat Jepun dulu, kita pemegang ALIEN CARD. hehe... ada lagi ke kad tu? Sangat tak sopan panggil kami ALIEN tau

kakyong said...

bestnya jika kat M'sia pun mcm ni.. terasa diri amat2 dihargai... kan..

Papa Mifz said...

terbaik yer customer service di sana...

kasihredha said...

jauhnya beza dgn org msia..
cukup bagus unk dicontohi

Nazayiena said...

Bagusnya customer service org Jepun nie, siap dpt span pingan mangkuk lg....

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

cayalah....eemmm...kalau kat sini hampehhhhh....

lavenderlover said...

owh..baik juga ek org jepun ye kak asmara..have a nice day with ur family akak..=)
lm x jenguk2 dunia blog..nadia bz nk exam..hehe..

Juliet_iRa~" said...

wahh org jepun mmg sgt bersopan santun..:)

bila la malaysia nk follow y baik2 ni..heee