Wednesday, April 18, 2012

Cek Mek Molek dan salji..

Minum petang dengan cik mek molek. Hari Ahad biasanya akan ada jualan secara borong di pasaraya berdekatan rumah. Biasanya barang makanan la, minggu ni dapat beli ichigo/strawberry 4 paket dengan harga 580yen sahaja, biasanya sepeket tu 398yen. Budak2 dalam rumah ni memang suka makan buah, lepas beli tu sekali hadap 2 paket terus makan termasuk mama sekali. Dapat jugak keledek satu bekas besar dengan harga 500yen, 3kg rasanya satu bekas tu. biasanya sebiji dijual dengan harga 98yen (ikut musim). Ini dapat 9 biji saiz besar, puas hati 2 hari ni makan cek mek molek. Ni kuih kegemaran papa, hari2 buat pun papa suka, hehe..  Tapi saya tak suka tiap kali goreng mesti la gula dalam tu terkeluar. Agak2 ada petua atau cara tak supaya gula dalam tu tak mencair bila digoreng? :D Resepi semua orang tau kan, rebus keledek tu letak tepung sikit, intikan dengan gula dan goreng. :-)
18 April 2012, 2:45pm. Hari ni panas, minggu ni dah mula menyidai baju di luar rumah. Tapi dalam rumah kami masih pasang heater, tapi letak suhu rendah je, pagi2 dan malam suhu masih sejuk bawah 10C. Salji dah  nak habis mencair, tapi bunga sakura masih belum muncul lagi. Kebiasaannya memang awal Mei sakura di sini akan kembang mekar. Lepas ni bertabahlah pula dengan musim panas yang bakal tiba.. ;)

27 comments:

Amie said...

Assalamualaikum as,
puaslah makan ichigo harga 580b yen tu ye... cek mek molek kita suka makan, tapi tak pernah buat, tak dapeklah nak nolong eh....

izahdaut said...

sama la as, ritu saya buat cek mek molek kuar jugak gula tu.. tension jek. tapi mmg suke cek mek molek berbanding keria. hehhe

yatie chomeyl said...

sedapnya cke mek, my fav jugak. nak request suruh hubby buatkan lah ehehe

γ‚·γƒ£γ‚€γƒž said...

favourite jugakkk! tapi tula selalu kdg2 guna keluar. tak power la buat kuih2 ni sobss

me suya said...

suka makan cekmek ni.. tp xsuka buh gula.. hehehe

kasihredha said...

olohhh...buat akak teliur jahhh..
lamo dok make..
beli kat pasar male ..dok sedak..kerah kejong.

Acik Erna said...

menunggu gambar bunga sakura.
As..ingatkan letak gambar keledek tadi..sama tak rupanya dengan keledek jepun yang beli disini

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

kuih ni kalau kat kedah panggil belotok

nak sakura dah ka?

Rai Ourkizuna said...

sekarang musim ichigo gari kan.. waiii..manisnya sampai meleleh ke siku..hahaha..

Maira Anjami said...

wow!..murah sgt ichigo tu~kat sini plg murah pon 498yen..takot nak beli..hehe

FnF Simple Life said...

murahnye ichigo...kt cni 2 pack 500 yen... sakura pulak dah habis gugur....diganti dgn daun2 muda...

~♥ OjaAmran ♥~ said...

*update dari moscow* sini dah spring! salji semua dah cair..tapi spring kali ni panas cam nak summer dah! huhu

LYAfrina said...

mmg sedap mkn petang2 ni..dulu mama lya slalu buat..

.:hana radzi:. said...

alamak!teringin sungguh..terliur nieh!

Nuwairani Ismail said...

bestnye dapat beli stoberi dengan harga murah mcm tu. masa gi sana hari tu pon sempat juga buat kuih cek mek molek pastu jamu org jepon kat sana. tak sangka depa suka pulak kuih ni...hihih...kite yg buat ni rasa bangga pulak.tapi memang keledek kat sana sedap, manis je. nani paling suke keledek yang kaler pepel tu.

sabar dubai said...

kak as... da lame x men cek mek molekk....kt sini keledek ntah mcne laa beso gedabak xdek mood kalo nk buat cek mek molek...sebiji besar mcm kepala org pon ade...ngeri tgk...uwaaa terliurr......
bertabah la tgu sakura..kite ni bertabahlaa tgk pic sakura kawan2 huhuh..kanashii

Mamasya said...

Salam As.kuih cek mek kalau kat rumah mmg laku...anak2 suka betul.As kalau keluar gula maybe kulitnya nipis kut...atau terlebih gula...

Asmara said...

Mamasya, haah kot kak. Ada yg x keluar gula. Yg terisi gula lebih tu yg keluar. mmg kene balut betul2 gula dlm tu kan. Saya guna gula kasar supaya lmbt sikit dia cair masa greng tu. Hihi..

LydSunshine said...

Kalau gula keluar mesti rosak minyak goreng tu kan? Kena letak gula sikit je la kot.

Wattie said...

Assalamualaikum Asmara,
Selalu juga dengar kueh cek mek molek ni, tak pernah makan lagi, agak2 serupa dengan kueh cucur badak ker, yg ada inti kelapa parut kat dalam....menarik juga untuk dicuba...

Cho Zila said...

cek mek molek dinegara orang.. nak makan kena rajinler kan... sedap... suka gak...

Papa Mifz said...

kalo musim panas kat sano lebih kurang Malaysia or lebih panas ek??

Kamalia said...

Saya pun kalu buat selalu trkeluar gula..huhu.nnt dah dpt tips camne xnak bg trkeluar,mohon share ye.
Sgt murah okeh ichigo n keledek tuh!kat supa mana kak?
psstt..u,betul ke nak diaper keeper tu?kalau nak,i bole buatkn..(^_~)

sitiezahim said...

salam as...yg tak besnye summer ni pose kan...mmg bertabah dengan waktu berbuka pose hehehe

wa said...

kak, arwah mak selalu buat kuih ni, kalau ada jamuan kat sekolah ;) Memans suka makan cek mek molek ..

Mmmmmm ..kak ,sakura ni agak-agak bertahan tak sampai bulan June ?

Asmara said...

Lyd, tu la minyak jd gelap, tapi masih boleh guna la utk sekali gorengan je. huhu..

Papa Mifz, musim panas lebih kurang, kdg2 lebih panas dari Msia menjejak 38C, tapi sini panas kering tak berapa elok.

Kamalia, kat Yamazawa. hehe.. sana xde kot.

Wa, bunga sakura bertahan 2 minggu je, itupun kalau tak hujan dan angin kuat. ;)

Nazayiena said...

Sedap kuih cek mek molekkan,kak Nurul ada cuba buat tp x sedap mcm org buat....mesti cantikkan bunga sakura bila dah klr nantikan.