Thursday, December 1, 2011

Pembedahan Plastik di Korea

Kalau suka tengok tv di Jepun memang best, banyak rancangan2 menarik dan menambah ilmu pengetahuan disiarkan, bukan setakat rancangan hiburan semata2 tapi hiburan yang banyak memberi maklumat berguna yang kadang2 kita pun baru tahu. :D tapi kene faham nihon-go la, tak faham pun boleh la tangkap sikit2 apa yg nak disampaikan.
Kali ni tertarik dengan rencana mengenai pembedahan plastik di Korea. Seperti yang kita semua tahu Korea merupakan negara paling ramai rakyatnya membuat pembedahan plastik. Berdasarkan rancangan ni pun diberitahu kalau muka tak cantik memang sangat susah nak dapat kerja di Korea. uhuhu.. Contoh atas ni pembedahan yang dilakukan salah seorang artis(pelawak) Korea. Tengok la sangat berbeza sebelum dan selepas di bedah!
Antara yang popular adalah pembedahan membesarkan mata/alis dan pembentukan hidung. Tak hairan la kan kalau artis2 Korea semua cantik2 dan hensem2 belaka. Tipu je kebanyakannya tu. hehe..
Contoh kisah kakak ni, dah berusia 37 tahun. Sebelum ni dia cerita memang susah sangat nak dapat kerja, tapi lepas buat pembedahan jadi cantik macam tu sekarang dia dah bekerja di company besar di Korea. Boleh gitu ek! Kos pembedahan pun memang mahal di Korea, tapi diorang sanggup buat pinjaman bank semata2 nak buat pembedahan. Ada jugak family yang tahu anak dia tak cantik, siap2 simpan duit dari awal untuk buat pembedahan bila besar nanti. huhu..
Dalam tempoh 3 tahun klinik yang ditemuramah ni beritau dah lebih 10 ribu orang buat pembedahan di klinik beliau termasuk artis2 popular. Memang mengubah kejadian sungguh. Bila dah terlalu nak cantik dan tekanan nak dapatkan kerja best2 memang terpaksa buat benda ni. Alhamdulillah nasib baik negara kita tak mengira rupa nak dapat kerja. Di Jepun pun so far tak ramai yang buat pembedahan ni, mungkin semula jadi diorang dah cukup cantik kot dan tak cantik pun diorang boleh dapat keje! hehe..

Bersyukur dengan apa yang kita ada, kan ke berdosa mengubah wajah even mencukur kening sekalipun.

Daripada Ibnu Mas’ud r.a katanya, sabda Rasulullah s.a.w : Allah melaknat perempuan yang membuat tatu dan yang meminta di buat tatu, yang mencukur alis, yang menjarangkan gigi untuk kecantikan, yang mengubah ciptaan Allah.

HuRAIAN rINGkaS

Dalam hadith di atas, Rasulullah s.a.w menjelaskan perbuatan-perbuatan yang dilarang dan dilaknat oleh Allah. Perbuatan-perbuatan tersebut ialah membuat tatu, mencukur alis, menjarangkan gigi, dan perbuatan-perbuatan mengubah ciptaan Allah termasuk pembedahan plastic untuk kecantikan, menukar jantina dan sebagainya. Perbuatan ini dilarang kerana ia merupakan amalan bermegah-megah, melanggar fitrah dan merosakkan anggota badan.

Setiap muslim beriman wajiblah menjaga tubuh badannya dengan baik dan sempurna. Mereka dilarang mengubah suai serta menghiasnya dengan tujuan yang diharamkan oleh Allah. Perbuatan mengubahsuai ciptaan Allah datangnya daripada syaitan yang sentiasa menghasut manusia. Firman Allah s.w.t yang bermaksud, "Dan Demi sesungguhnya, Aku (syaitan) akan menyuruh dan menyesatkan manusia (dari kebenaran), dan Aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan Allah". dan (ingatlah) sesiapa Yang mengambil Syaitan menjadi pemimpin Yang ditaati selain dari Allah, maka Sesungguhnya rugilah ia Dengan kerugian Yang terang nyata.
(Surah an-Nisa’: 119)
*sumber disini


Semoga kita semua berada di kalangan mereka yang diredhai Allah SWT. Amin..:-)

29 comments:

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

arrr ayu pow ada tgk citer ni gak...
x terkejut sgt part korea ni sebab theyols antara negara yg 1st kt dunia byk buat plastic surgery gini...kalo ikutkan org kiter bertuah lahir muka mcm sedia ada x perlu buat PS mcm theyols ni....kalo weols buat PS ntah2 kalah retis ngan model la ni *pitam* ngeeee

Sue @ Nenie said...

Salam Kak As..Wahhh kalau macam tu tak heranlah kalau semua pelakon korea cantik, hensome dan cute2 semuanya kannnn

Kamalia said...

mmgkn..sume pelakon yg comel lote tu ade yg brmuka plastik la ye..
::amin..::

nazayiena said...

Memang semua berjaya ke pembedahan plastik tu...kat sini selalu jugak yg buat pembedahan jadi lain.....
Ye lah nasib baik di M'sia ni cari pekerjaan x kira cantik ke x....

mujagirl92 said...

so,, peminat korea tak leh yah la nak cakap dorang hensem n cute sangat sebab sume itu tipu semata-mata,, hehe,, tetap minat korea sikit2,, :D

cik fadh said...

adoiiii plestikkk rupenyer org korea ni . dok la memuji xabis2 time tgok cter korea die ni cntik, wahh ensem..ghupenyer pelesuuuuu..hihi

anumuchan said...

waa bila cite ni..tak tengok pun wuwuwu

yatie chomeyl said...

woooh patutlah org korea cantik, rupa2nya plastik je semua tu. lebih elok kalau kita cantikkkan perangai, maka cantiklah jugak nampak tingkah laku ye dak?

laskar pelangi said...

wooo..dasyat gak eh

Mediha Omar said...

A very good informative post :)
Love, Mediha
www.medeaz.com

lady lavender said...

waa...mcm tu lah pulak yea. sian sape yg tak cantik & tak ensem susah nak carik keje. Funny jugak bila baca part mak ayah kumpul duit siap2 bila dari kecik dah nampak anaknya tak comey hee..

Unknown said...

itu macam kaa...huhu..

tu sebab ramai yg suka tengok citer korea, semua pelakon comel tapi rupannya plastik..huhu

Amie said...

memang nampak perubahan selepas dibedah. lebih cantik, tapi tak ada kesan sampingannya ke tu..

LydSunshine said...

Tapi pembedahan plastik korea nampak natural kan? Tak macam US punya. Nampak sangat pelik.

Cik TeN10 said...

yahhh mmg tak dinafikan lg.. rasanya semua org tahu kot korea yg plg tip top skali bab2 pmbdhan plastik ni.. dah ada semua sifat ckup lengkap tu bersyukur sgt dah..

amin.. insyaAllah

Unknown said...

mcm-mcm yer dunia sekrng ni..gitula kehidupan kita bila semakin canggih dan moden semakin byk pula perubahan yg dilakukan. Tapi kita sbg org Islam tak sepatutnya ikut mcm tu..cantik didunia hanya sementara saja.semoga kita sentiasa mendapat redha Allah selalu hendaknya:)

rep: As, akak kat Finland ni memang dok umah embassy..hubby keja embassy biasa gitula selalu pindah randah usung perabut sendiri pun ada juga.

Unknown said...

Tu la..memang ada orang Korea sendiri yang cakap artis diorang tu satu dua je yang muka natural :P

Nadiah Sidek said...

huu...ramainya buat pembedahan plastik!

Wattie said...

Salam Maal Hijrah Asmara,
Patutler org Korea ni cantik2 yer, palsu rupanya. Artis2 Msia pun tak kurang juga, tp boleh nampak ketara perbezaannya.

Sepatutnya kita bersyukur dengan apa yg Tuhan anugerahkan....alhamdulillah...

Unknown said...

Berani yer dorang nih buat pembedahan plastic nih

kasihredha said...

tak hairan le..mereka nampak cantik dan hensem. Rupanya dah repair kiri kanan :))

Teratak Hami said...

Tak ori, tak bestlah ... Artis M'sia pun ramai dah cucuk sana, cucuk sini. Tetiba ada je yang dagu dah runcing, pipi dah ada macam "telur", hidung mancung etc

Asmara said...

Ayu, tau xpe. hehe..

Sue, hihi.. tau xpe.

Kam, tau xpe. hehe.. ramai x ngaku je.

Kak Nurul, yang ni tak tau pulak, rasa semua jadi kot. hehe..

Asmara said...

Muja, tau xpe jugak. hehe..

cik Fadh, pun tau xpe. haha..

Anum, kene rajin bukk tv. :D

Yatie, aha betul tu. :D

Asmara said...

Laskar, tau xpe. hehe..

Mediha, thanks. :D

LL, tu la, sampai macam tu sekali. huhu..

Kak Yus, tak xpe. hehe..

Asmara said...

K Amie, ada kot. :D

Lyd, myb tak buat secara besar2an kot. agaknye la.

cik10. kan! :D

K Nieza, betul tu.
*oh ye ke kak. hehe..

Ain, kan! hehe..

Nadiah, tau xpe. hehe..

Asmara said...

wattie, betul tu. :D

Papa Mifz, nak cantik punya pasal.

Kak Kasih, tau xpe. :D

Kak hami, tu le dah x ori. :D

Irfa said...

sib baik la duk kat msia ..hehe

Anonymous said...

Pembedahan itu perlu untuk menutup kecacatan yang terdapat pada sesuatu anggota badan. Negara Malaysia yang masih ketinggalan zaman sekarang. Berubahlah kearah profesional.