Sunday, October 30, 2011

Kaki (Oyster) Stew

Musim kaki(oyster) tiba lagi. Antara makanan yang keluar mengikut musim. Saya pun tak melepaskan peluang makan oyster ni. Biasanya Japanese akan buat kaki fry (goreng tempura), makan mentah atau bakar. Disebabkan beli pun yang beku jadi saya buat masak2 je la. Anak2 memang suka sangat la makan stew. Guna stew berperisa jagung, campur dengan carrot, kentang, broccoli dan bawang holland cincang. Sedap dimakan begitu saja atau makan dengan roti atau nasi.
Rupa kaki(oyster) mentah yang beku. Harganya pun boleh tahan. Ini Hiroshima Kaki, ada dijual secara online. Saya ada jugak buat masak sambal, pun sedap! Tapi anak2 tak berapa suka makan, diorang lebih suka stew tu guna ayam atau salmon. Nanti tunjuk lagi satu kaki yang menjadi kegemaran anak2. :D

21 comments:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

darl ai suka kaki kaki
but ai ngan adam x berapa nk lalu
dok cari kani ni....
uwaaa dah lama x makan ngeee

A.I.N.S.Y.A.H said...

mula2 ingat kaki stew td rpanya oyster hehe.. bestnya..

~ yus ~ said...

Nampak sedap...

tak pernah rasanya akak makan oyster mcm ni..huhu

einz said...

wah....cmtu upenye yg namanye stew....cam besh jep...kak tau tak buat daging bakar...

Nur Zulaikha said...

kaki?hehehe..ape email akk?

Amie said...

sekali je makan oyster seumur hidup.... itupun ketika Jabatan Perikatan Sabah buat pameran... sedap sangat! patutlah mahal...

izahdaut said...

Waaahhhh sedapnya dapat makan segar2 kan. Saya dapat jilat sos oyster jadikla. Hehee

mast@work said...

oishiso!

mas makan kakifurai aje kat shokudou.. jadi le.. hehe

Teratak Hami said...

Ada anak2 sure mak pun jadik pandai masak masakan Jepun kan... bestnya:-)

Daddylicious said...

kalau tak baca ni boleh salah faham...heee

Ain SSB said...

Funny diorang called oyster 'kaki'. hehe. But terliurnya tengok stew atas tu! Slurppp! :P

Kamalia said...

ai luv kaki..teringat b4 tsunami dolu, kat otsuchi siap ade matsuri mkn kaki beramai2..byr 1000/2000 yen je, pastu mkn pepuas.tp,sy xpenah pi pun, kak ferdius yg cerita.xsempat nak pi dah tsunami..tssk..^-^

Asmara said...

Ayu, asben pulak tak pandai makan benda2 bercengkerang ni. takat rasa tu dia ok la. :)

Ain, hihi.. org jepun panggil kaki.

Asmara said...

Kak yus, tak tau la kan harga oyster kat msia brapa. tp lebih kurang makanan laut bercengkerang lain, tp isi dia lain sikit, lebih sedap kot. hehe..

Einz, akk biasa bakar dengan lada hitam dan garam je, potong nipis2 daging. hehe..

Asmara said...

Zulaikha, asmara_c@yahoo.com.

Kak amie, kat msia mahal ek? tp kalau sabah mesti murah kan.:D

Asmara said...

Izah, ekeke.. tu la merasa gak la oyster sos. hihi..

Mas, haha.. asben pun kata dia penah mkn kakifurai kat shokudo, tp cepat je habis, mknn bermusim gitukan. :D

Asmara said...

Kak Hami, anak2 kita ni nak masakan jepun je kak. fengsan! diorg tak pandai makan beras thai, mmg kat rumh makan bras jepun je. uhuhu..

Ain, mula2 dengar pun cam eh makan kaki ke. hehe..

Kam, tu la belah2 tepi laut sini kan glamer dgn kaki, esp. kat miyagi. lepas tsunami tu habis semua benih2 dia rosak. tak dapat nk makan kaki yg sedap lg. huhu..

diha said...

xpernah mkan stew..nmpk sedap! hehe..

sue-sama said...

aaaa...salu jumpa sotong je lmbt jumpa oyster..hehe

Asmara said...

Diha, stew ni mmg sedap!

Sue, masih ada lagi kot, cuba cari kat supa. :D

bopandot said...

kak As, kakifurai tu sedap ke? kwn sy preggy siap ngidam2 mcm sedap sgt je. tak penah lagi try..
stew tu pun mcm sgt la sedap.tp pengalaman makan oyster kt mlysia telah mematikan selera saya. hahaha
haruskah di cuba sekali lagi di sini..? ;p