Monday, August 15, 2011

Ayam Bakar Berempah

Macam pelik pulak rupa ayam tu. hehe.. Lauk yang mudah untuk dibuat. Ayam bakar, tak perlu penat2 memasak atas kuali, cuma sediakan rencah, perap dan bakar, tunggu je sambil siap2 makanan yang lain. Menu iftar ke 14 semalam ayam bakar, kuah dhal daging, sambal, keropok dan popia basah. Resepi ayam bakar ni ikut rasa sendiri je letak bahan yang ada. Bila dah hari2 memasak kadang kita dah tau apa nak letak ye dak. hehe..

Bahan,

  • 1 ekor ayam
  • 1 biji bawang besar
  • 3 biji bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 sudu jintan manis
  • 1 sudu jintan putih
  • 1 sudu kicap
  • 1 sudu rempah kurma
  • 1 sudu rempah kari
  • garam dan gula
Cara2,
  • Bawang dan halia dikisar halus
  • Perap semua bahan dengan ayam selama 1/2 jam
  • Bakar pada suhu 180C selama sejam atau hingga masak. 

15 comments:

chikadakbiru said...

akak...adess terliuq tgk..cantik aa posing ayam tuh :))

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

rajinnyer update hary2 ngeee
mmg senang kan...
part bakar ni mmg x buat lagik semuanyer mengoreng jer

Amie said...

tercium bau ayam bakar ni.... trasit sini kejap, popia basah ada lagi dak? aduii... sedap2nya menu buka puasa dia...

Hanis MY said...

Weeee I likeee nk coba untuk setia eh silap nk coba resipi ni utk sahur arigatou kak as ku sayam

Lady Lavender said...

sungguh la mengancam nampak ayam tu terbaring kat dalam pinggan. walaupon campak2 aje apa yg ada tapi serius menariikk!! Lain kali leh la campak2 cam ni jugak heeh..

アヌムちゃん said...

mana ada pelik..gerenti sedap tuu..huhuu

sue-sama said...

akak..gemok2 punggung ayam tu..gerammm

che'iza said...

Uissshhh...

Ayam bakar ni.... Dah tak yah lauk lain lagi dah... nasi pun tak mo.... Ratah jer.... nikmat.....

Asmara said...

Chikadakbiru, haha.. terkembang sudey..

Ayu, diary Ramadhan gitu kan. hihi..

K Amie, isk takleh lawan akk lgi. :D

Asmara said...

Hanis, haha.. cepat dan mudah, sesuai untk wanita bz mcm u. ;D

LL, betul tu, kdg xde idea, kita bakar je senang. rempah pun ikut suka la nk letak apa kan! ;D

Asmara said...

Anum, aym bakar mmg sedap!

Sue sama, hehe.. ayam berat 1kg je tu. :D

Cheiza, betul tu. ratah saja pun dah cukup. :D

Juwita Jamaludin said...

as.. suk sedap2 .. nanti nak try buat la As.. nampak ayam tu posing lawa je

Syaima' said...

yeayy nak tryy

ijayuji said...

Salam kak! waahhhhh menu sedap ni kak! bukan main ayam tu tertonggeng seksi, sedap2! byk sayur kentang sume bertambah sedap! kita suke!

Asmara said...

Ita, bakar paling senang, ikut kita nk letak rempah apa kan. :D

Syaima, haha.. nice!

Makcik Ika! tang mana ada kentang tu! hihi.. eh tp mmg ada goreng kentang wedges yg dah siap tu. pandai la u!