Tuesday, July 19, 2011

Berendam di Onsen (hotspring\kolam air panas)

Bukanlah berendam satu badan tapi rendam kaki je di onsen(hotspring). Di Jepun terdapat beribu2 onsen, dan dijadikan sebagai kawasan pelancongan. Onsen ni adalah air panas semulajadi yang keluar dari perut bumi, kepulauan Jepun adalah hasil dari letupan gunung berapi dan sisa2 volcano@sulfur tu masih ada. :) Sebab tu banyak tempat untuk berendam dalam kolam air panas semulajadi ni. Act. sebelah bangunan rumah kami ni pun ada onsen semula jadi, tak pernah masuk, sebab kene mandi bogel. ahaha.. tak sanggup aii. Tapi asing la untuk lelaki dan perempuan. Ada juga private onsen terutama di ryokan(hotel berkonsepkan japanese) tapi kene bayar lebih. InsyaAllah nanti nak cuba jugak untuk beronsen secara private. :)

Kebiasaannya waktu paling sesuai untuk ber'onsen' adalah pada musim sejuk. Musim panas ni mau mengelupur satu badan siang2 nak berendam. ;D Tapi anytime pun boleh, biasanya akan berendam waktu malam la. Act. memang bagus pun berendam dalam air panas. Sebagai salah satu fisioterapi untuk badan.
Di tempat kami ada 2 onsen yang besar, iaitu di Onogawa Onsen dan Shirabu Onsen. Tempat ni antara paling popular sebagai kawasan pelancongan terutama pada musim sejuk. Selain ber'onsen' terdapat pakej untuk bermain ski sekali.
Lebih kurang 15 minit berendam, memang akan rasa lain sikit. Kalau anda berpenyakit kepala akan rasa pening2 sikit. :) Kalau sihat takde apa la. Keluar je kaki dah macam udang terbakar. Tapi memang best. Sangat sesuai berendam kaki bila kita banyak berjalan, sebagai salah satu terapi.
Suhu air adalah di antara 39C- 43C. Memang panas! mula2 masuk kaki tu terasa macam kene air panas, tapi lepas rendam dalam 3-4 minit akan rasa stabil. Jangan dikocak2 air nanti terasa kepanasan tu mencengkam2.
Ini kawasan rendaman kaki sahaja(sebelah kanan), kalau untuk satu badan besarlah kolam air panasnya. Untuk rendaman kaki memang percuma saja, tapi untuk masuk rendam satu badan perlu bayar jugak. :)
Ada juga tempat berdoa, tak pasti agama apa samaada Shinto atau Buddha. Ada cawan disediakan, air ni boleh diminum tapi untuk dewasa sahaja, kanak2 tak boleh. Air ni semulajadi dari bawah tanah, kami tak minum pun. :)

9 comments:

Amie said...

wah... bestnya berendam dlm kolam air panas... di sabah ni di poring je ada tempat tu, tapi selalu tak dpt masuk sbb terlalu ramai pengunjung dlm & luar negara...

☆♥L@dy @yU♥☆ said...

ayu pernah mandi kat ryokan di fukishima dulu ...lepas mandi onsen rasa macam mak pitam pow ada maybe 1st time but lepas itew badan memang fresh giler...darah pun jalan ngan elok...but ayaq hangat giler hahaha

Asmara said...

Kak Amie, kat msia pun ada beberapa tempat ada kolam air panas ni kan. tapi tu la cuaca panas tak begitu sesuai berendam waktu panas2. dehydrated, biasa lepas berendam kene minum air kosong dengan banyak. :)

Ayu, kan! bagus jugak sekali sekala berendam ni. aii berendam dlm bath tab kat rumah je. :D

anumuchan said...

best kan onsen..heee.sy baru pergi sekali je..pegi masa fuyu haritu..mmg best berendam..heheee :)

Hanis MY said...

kak as...mcm ku knl tempt itu hik2...pg smalam ke kak as? syoknya...dia bukak siang je agaknya, kalau tak kunjungan hari tu leh la berendam2 rilekskan badan...nak story mory pasal water jump ni tapi aduiyaiii busynyaa...

Asmara said...

Anum, rendam onsen semulajadi best eh! :)

Hanis, ehem2. hihi.. pagi tadi ni, dekat sgt, act. pegi tengok padi tadi, tu yg tersinggah jap. dia bukk sampai kul 10 mlm, haritu kita dah lebih 10 da.. hehe..

Maira Anjami said...

Kak As..
sye n kwn2 pernah curi2 msuk onsen dkt kwsn kampung mne ntah..onsen tu tutup kol 10mlm,kami tunggu semua blk,bru kami msk..hehe..nk msuk brsme orng jepun lain mmg x snggup la kan..best kalo dpt rasa mandi onsen..skali pon cukup la..hehe

Asmara said...

Maira! uish.. beraninya kamu2. hehe.. nak masuk ngan jepun2 malu kan. kalau kite2 je boleh la cover2 gitu. :D

Juwita Jamaludin said...

as.. tak sanggup masuk onsen ni panas bangat... ita pernah rasa dulu kat hotel dengan baru2 ni. gi izu ada gak tapi yang private punya.. yang open tu bak kata awak kena bogel .. hihihihi