Tuesday, August 17, 2010

Chocolate Banana and Corn Muffin

Muffin ni buat minggu lepas, sehari sebelum puasa. Bawak bekal budak2 main kat taman permainan. Haziq makan coklatnya je, muffinnye terpaksa la mama yang habiskan. huhu..
Ikut resepi asal marble coklat banana, tapi saya buat dua lapisan je ni. Lagi satu saya campurkan dengan jagung krim. Lagi sedap rupanya! hehe.. Saja cuba ubah resepi, kebetulan nak habiskan cream corn tu baki buat ABC tempohari, corn cream tu pun x boleh simpan lama. Resepi asal ikut kat sini. Tq kak ummi. :)

Bahan:
A
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula kastor
1 sudu besar baking powder
1/2 sudu teh garam

B
1 biji telur (L)
1 cawan susu segar
1/2 cawan minyak masak (mentega cair)
1 cawan pisang lecek kasar
2 sudu cream corn

1 sudu besar coklat paste


Topping: Coklat chip/ Walnut/ apa apa yang disukai


Caranya:
  1. Ayakkan tepung bersama baking powder dan satukan semua bahan A ke dalam satu bekas. Ketepikan.
  2. Satukan telur, susu segar dan minyak dan gaul hingga sebati.
  3. Masukkan adunan susu segar tadi ke dalam bahan A dan gaul sebati. Jangan gaul terlalu lama, cukup sekadar bersatu.
  4. Masukkan pisang yang dilecek kasar tadi. Bahagikan 2 adunan, dan masukkan coklat paste ke dalam satu adunan.
  5. Kemudian cedokkan ke dalam muffin pan dan selang selikan untuk marble kan muffin.
  6. Bakar pada suhu 190 C selama 25 minit.

2 comments:

SYaMiLa said...

hmm..bestnya muffin..anak2 mmg suka makan..tp ummi tk brp pandai buat..kira ok la setakat nk makan..he3...

Asmara said...

Syamila, ini yang senang je, tak payah guna mixer, siapa2 pun boleh buat. hehe..:)