Tuesday, February 8, 2011

Kek Coklat Kukus Zaiima

Sedap lagi rupanya kek coklat kalau dikukus. Lebih lembap dan lembut gitu. Masa awal2 dulu pernah buat resepi ni sekali, tapi kenapa ntah lebih suka bakar dari kukus. hehe..
Kalau takde microwave\oven kat rumah boleh la cuba buat versi kukus ni. :p. Terima kasih tuan punya resepi. :)


Bahan-Bahan:
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak (jika ganti dgn butter cair lagi sedap)
½ cawan susu manis
1 ¼ cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate
3 biji telur

Cara2 :
  • Campur koko, gula, susu cair, susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut.
  • Tutup api biarkan adunan suam. Tepung, soda bikarbonat dan baking powder diayak.
  • Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi.
  • Gaul rata dan campur tepung.
  • Gaul sebati dan tuang dalam acuan dan jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik. (tuang dlm 1/2 acuan je) Tutup acuan dengan aluminium foil agar tidak masuk wap.
  • Kukus selama 1 1/2 jam baru angkat dan sejukkan .

9 comments:

Umie said...

wah3x...org yamagata pun ber-kek coklat nampak..hehe

~ yus ~ said...

kukus mmg lg sedap dari bakar kan As. Tapi tulah loyang akak yg kecik tu kecik sgt, yg besar sikit tak muat periuk kukus tu..huhu

Unaizah said...

I like everything chocolatey... Nak sikit leh tak hihi?

Nieza said...

sedapnya nengok kek mlm2 ni...terliur la pula...hehe actually kek ni dh lama masuk list tapi lum sampai seru nk buat lagi..:)

fazian.batrisyia said...

Betul tu as..aku pun suka gak kukus. Tapi kalau dah namanya suka coklat, bakar punya pun tak tolak...makan jgn tak makan...

Hanis MY said...

Bilalah sy nk jd pro mcm kak as ni huhu...masak apa pun sedap dan menjadik je..

kak as sy tgh berduka lara 3 hari lepas anta shaken kat autobacks dia ckp siap smalam so kitaorg g la smalam alih2 belum siap katanya siap minggu depan... kachiwanyaa berkecai harapan sy nk g yuki matsuri derang ada yg nk g tapi kat iwate kalau muat kete kitaorg ikutlah huhu takde rezeki nak kenal rapat lg dgn kak as...

anie,Nagoya said...

walah.....kek coklat.nape semua wat kek leh jadi.nnt nak ambil cuti nak wat kek.kalo jdi kita tayang perdana kat blog le.kalo tak jdi jgn tnya.ahakkkk...

Asmara said...

Umie, kek yg wajib dibuat sebulan ntah berapa kali. haha..

K Yus, apalagi beli loyang baru la. ekeke...

Unaizah, hehe.. dah abis dah. :D

Asmara said...

Nieza, kek coklat yg paling sng nak buat. ekekeke..

Yan, hahah.. betul tu. asal kek coklat confirm minat. hehe..

Hanis, alolo.. xpe la ada masa lagi, taun depan masih ada. hehe...

K Anie, hehe.. mesti jadi punya, sedap dah tentu kan! :D