Saturday, September 25, 2010

Puding Tofu Cocktail

Wah! sangat sedap ooh! sape suka makan tofu tu mesti suka. Tengok kat blog Ros la ni, teringin plak terus je buat. Tapi Ros guna buah peach dalam tin, buah peach kat rumah ni tinggal sebelah je plak. Jadi kite tukar guna buah koktel. Tapi masa blend tofu tu campur jugaklah dengan sebelah biji buah peach yang tinggal tu. Ok resepi original dari Ros. Tq ye Ros cayang!

Bahan-bahannya,

4gram agar-agar serbuk

4 sudu besar gula

4 biji buah yellow peach *Saya guna 1 tin buah koktel

85gram tofu lembut

200ml susu segar

300ml air

Cara-caranya,

1. Tofu dan 2 biji buah peach diblender halus, campur sedikit dengan air syrup dalam tin buah peach ni sekali. ketepikan.

2. Masak serbuk agar-agar dengan 300ml air dan gula, masak sehingga agar-agar larut dan agak mendidih, kemudian masukkan adunan tofu dan buah peach yang telah diblender tadi serta susu segar, kacau sebati. Biarkan seketika dan kacau selalu.

3. Setelah sebati, tutup api, hiriskan nipis lebihan 2 biji buah peach tadi dan letakkan di dalam acuan dan akhir sekali curahkan adunan puding tofu. Sejukkan seketika, setelah betul-betul sejuk baru disimpan di dalam peti ais. Selamat Mencuba.

2 comments:

Nur Ede said...

Salam As... Sowri ler... pepagi dah singgah umah As... tengok pulak puding tofu cocktail tu... adeehh teringin ler pulak... ada lagi takkk..

Asmara said...

Eda, hihi.. xpe jemput2 la singgah selalu. :)