Monday, October 25, 2010

Pie Apple ala McD

Yeay! berjaya buat pie apple buat pertama kalinya. Walau rupa tak cantik yang penting rasa sedap kan! hehe.. Tak pandai betul nak lipat2 ikut size. Ada kecik ada besar rupa pie apple nih. Act. kat rumah ni ada berbiji2 epal yang dapat semalam, besar2 lak tu. Takut expired tu yg cuba buat pie ni. Mula2 nak buat yang bakar pastu tengok yang goreng ni lagi cepat dan senang. Lagipun hubby la yg teringin nak makan pie apple ala mcd tu. Tp ni dia lom rasa lagi. hihi.. Haziq ni pulak makan belah tepi je, yang inti epalnya dia tak makan. hai mama jugak le yg jadik tong sampahnye! huhu.. eh yg pastrinya memang rangup, rapuh dan sangat sedap! Resepi godeh2 jumpa kat sini. Terima kasih kat nabialisyad atas resepi ni. :)

APPLE PIE GORENG ala McD
Bahan-bahannya
2 cawan tepung serbaguna
1/2 cawan shortening atau (mentega) (Kalau mentega mesti dalam keadaan beku)
1 sudu teh garam
1/2 cawan air sejuk
2 biji epal hijau
1/3 cawan gula
1/2 sudu teh serbuk kayu manis
1 cawan minyak sayuran

Cara-caranya
1. Kupas kulit epal dan potong dadu. Campurkan gula dan serbuk kayu manis. Di atas kuali masak dengan menggunakan api yang kecil. Masak sehingga ia lembut, dan lenyek 1/4 dengan garfu dan yang lebihan biarkan ia berketul. Kita nak buat apple pie McD kan so kena ikut macam McD sikit.
2. Ayak tepung dan garam. Potong shortening/ atau mentega yang masih beku. Gaul shortening/ mentega dengan tepung menggunakan "rub in" method. Gunakan hujung jari dan ramas sehingga adunan bergentel. Masukkan air dan gaul dengan garfu.
3. Canai atas papan. Potong panjang 8 inci lebar 6 inci macam McD punya pie le. Letakkan inti epal ditengah pastry. Gunakkan air sejuk di tepi pastry dan lipat kemudian tekan dengan garfu sekeliling pastry agak2 setengah inci.
4. Panaskan minyak dalam kuali, api sederhana besar. Goreng pie, satu persatu. 2-3 minit untuk satu belah pie sampai masak dan kekuningan. Toskan atas tisu serap minyak. Boleh taburkan gula atasnya sebelum makan. Best makan bila panas. BE CAREFUL FILLING CONTENTS MAY BE HOT <<>

No comments: